Stage
Ik wil mijn stage bij een BVO doen. Dus ik heb al een mail naar FC Dordrecht gestuurd. Ik ben nu ook aan het kijken of ik Ajax en Excelsior een mailtje kan sturen.
Mijn eindbeoordeling en het filmpje van de stage lever ik los in. Want ik kan hier geen bestanden inzetten.
Stageverslag:
Ik heb tijdens mijn stage bij FC Dordrecht een opdracht uitgevoerd met als doel het werven van vrijwilligers.
FC Dordrecht is een club die de laatste jaren grootte stappen aan het zetten is richting een hoger niveau. Daarbij hebben ze ook extra handjes nodig om het stadion te kunnen onderhouden. De vrijwilligers spelen bij FC Dordrecht een hele grote rol, omdat FC Dordrecht ook niet genoeg geld heeft om veel mensen in dienst te nemen zijn ze echt afhankelijk van vrijwilligers. De vrijwilligers spelen een essentiële rol bij wedstrijden en evenementen bij FC Dordrecht.
Ik heb tijdens de discover fase 2 soorten onderzoek gedaan, desk- en fieldresearch.
Deskresearch:
- Ik heb op de website en sociale media van FC Dordrecht gekeken wat zij al doen aan de promotie voor het werven van vrijwilligers.
- Ik heb bij alle andere profclubs in Nederland gekeken hoe zij vrijwilligers werven.
- Ik heb ook gekeken in welke doelgroep de meeste vrijwilligers zitten en wat hun wensen zijn.
Fieldresearch:
- Ik heb met de huidige vrijwilligers van FC Dordrecht gepraat wat zij ervan vinden. (Er wordt gewerkt aan een promotiefilmpje waar er een aantal interviews instaan)
- Ik heb met de voorzitter van de SV gesproken hoe zij vrijwilligers hebben geworven voor het sfeerteam.
Dit waren de belangrijkste inzichten:
- Motivatie van vrijwilligers: clubgevoel en sociale contacten
- Belemmeringen: onduidelijkheid over taken en tijden
- Ouderen en mensen die niet kunnen werken. (Kijken bij de hoop)
- Weinig zichtbaarheid via de website en sociale mediakanalen.
Define fase:
Hoe kan FC Dordrecht zijn zichtbaarheid, aantrekkelijkheid en structuur rondom vrijwilligerswerk verbeteren om meer vrijwilligers te werven. Onder andere ouderen en sportliefhebbers in de regio Drechtsteden.
Belangrijkste doelgroep Ouderen en mensen die niet kunnen werken. (Kijken bij de hoop)
Develop fase:
Campagneconcept:
- Focus op warmte, gezelligheid en teamwork
- Promotie video met interviews vrijwilligers en de taken die ze uitvoeren
- Pushen op Instagram, Tiktok en facebook
Wervingsaanpak
- Op de website van FC Dordrecht een aparte pagina met de vacatures voor de vrijwilligers.
- De 1e training kijken met de vrijwilligers en daarvoor een ontbijt met zijn allen en tijdens kerst een jaaroverzicht met alle vrijwilligers en ze bedanken, dineren en een klein presentje geven.
Waarderingsuitingen:
- De vrijwilligers krijgen een trainingspak van FC Dordrecht
- 2 keer per jaar een vrijwilligers bijeenkomst waar ze lekkere hapjes en drankjes krijgen en een klein presentje.
Deliver fase:
De vacatures staan op de website van FC Dordrecht. Aan het promotiefilmpje wordt nog gewerkt. Als die klaar is komt die ook gelijk online. Zo hebben we meer tijd om vrijwilligers te werven. Ook de website gaat binnenkort aangepast worden waar er een eigen pagina komt voor de vacatures zodat ze makkelijk vindbaarder zijn. Want nu is het heel lastig te vinden. Zeker voor de ouderen mensen is het helemaal onvindbaar.
https://fcdordrecht.nl/algemeen-nieuws/word-vrijwilliger-bij-fc-dordrecht/
Maak jouw eigen website met JouwWeb