Eerste versie van Algemene ontwikkeling en reflectie BIG 4"

Aan het begin van dit studiejaar stond ik er niet echt bij stil hoe belangrijk een nieuwsgierige houding is binnen een hbo-opleiding. Ik zag leren vooral als iets wat je doet door informatie op te nemen en opdrachten te maken. Nu, aan het eind van het jaar, kijk ik daar heel anders naar. Ik heb gemerkt dat nieuwsgierigheid een actieve, essentiële houding is die niet alleen mijn leerproces heeft verdiept, maar ook mijn motivatie en betrokkenheid heeft vergroot.

Begin van het jaar: afwachtend en taakgericht

Toen het jaar begon, merkte ik dat ik vooral taakgericht was. Ik wilde opdrachten afronden, toetsen halen en gewoon ‘door’. Tijdens groepsopdrachten hield ik me vaak aan mijn eigen taken en vroeg ik niet veel door naar de ideeën of keuzes van anderen.

Ik denk dat ik toen nog onzeker was over mijn eigen rol en bang om ‘domme vragen’ te stellen. Daardoor stelde ik me vaak wat terughoudend op. Ik keek vooral naar wat er van mij verwacht werd, in plaats van zelf actief op zoek te gaan naar verdieping of verbreding van mijn kennis.

 

Gedurende het jaar begon dat te veranderen. Vooral tijdens project merkte ik hoe waardevol het is om nieuwsgierig te zijn. Door écht vragen te stellen en te luisteren kwam ik tot inzichten die ik anders had gemist. Ik begon te merken dat vragen niet dom zijn, maar juist laten zien dat je betrokken bent en wilt begrijpen.

Een concreet moment waarop ik dit ervaarde was tijdens mijn interview voo een project, waar ik voor het eerst zelfstandig contact moest leggen met onbekende personen. In plaats van alleen maar het ‘nodige’ te vragen, besloot ik bewust om meer achtergrondvragen te stellen.  Tot mijn verrassing leidde dat tot veel meer openheid en leerde ik dingen die belangrijk waren voor het verbeteren van mijn aanpak.

Wat ik geleerd heb

Wat ik vooral geleerd heb, is dat een nieuwsgierige houding niet vanzelf komt, maar dat je er bewust aan kunt werken. Het gaat om durven vragen, durven twijfelen, en durven ontdekken. Nieuwsgierigheid heeft mij geholpen om met meer diepgang te leren. Ik begrijp nu beter waarom we bepaalde dingen doen in de opleiding en kan verbanden leggen tussen theorie en praktijk.

Daarnaast merk ik dat ik opener ben geworden naar anderen toe. Door actief te luisteren en door te vragen, kom ik vaak tot betere samenwerking en een prettiger groepsproces. Nieuwsgierigheid werkt verbindend: je laat zien dat je de ander serieus neemt.

Wat ik wil blijven ontwikkelen

Hoewel ik al een groei heb doorgemaakt, zie ik ook nog ruimte voor verbetering. Soms val ik onder druk nog terug in mijn oude patroon van snel willen afronden en niet te veel vragen stellen.

Conclusie

Mijn nieuwsgierige houding is dit jaar sterk gegroeid. Waar ik eerst vooral volgde en uitvoerde, durf ik nu steeds vaker te onderzoeken, vragen te stellen en actief te leren. Deze ontwikkeling heeft zelfvertrouwen vergroot.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb