Inzicht in studiegedrag

 

 

Het doel van deze opdracht is om zelfinzichten te krijgen in jouw studiegedrag. Hoe heb jij jouw studie aangepakt het eerste blok? Sommige dingen gingen wellicht erg goed en ben je trots op jouw aanpak. Wat deed je concreet? Wat waren de succesfactoren? Misschien gingen er dingen ook wat minder? Dat is niet erg. Je bent hier namelijk om te leren. Je kan het meeste leren van dingen die misgaan. Het is wel belangrijk dat je eerlijk bent en ervan gaat leren, zodat je de volgende keer gaat proberen om het anders aan te pakken. Dat is namelijk ontwikkelen. Het doel van deze opdracht is om zelfinzichten te verkrijgen in jouw studiegedrag. De volgende les gaan namelijk reflecteren en elkaar helpen om elkaars studiegedrag te verbeteren.

 

Studiegedrag thuis

Schrijf gedetailleerd op hoe jij buiten lesuren bezig bent geweest met jouw studie tijdens blok 1. Probeer met behulp van de volgende vragen inzicht te verkrijgen in jouw studiegedrag. In hoeverre is het gelukt om alle opdrachten te maken (voorafgaand aan de lessen)? In hoeverre is het gelukt om de taken van project op tijd af te krijgen? Begin je er direct aan of stel je het uit? Waarom stel je het uit? In welke mate heb jij de kennisclips bekeken? In hoeverre heb jij aantekeningen gemaakt over de kennisclips en vragen opgesteld? In hoeverre heb jij voorafgaand documenten (studiehandleidingen, beoordelingsformulieren, literatuur, lessen etc) bestudeerd ter voorbereiding van de lessen? Wat was jouw aanpak waardoor het is gelukt? Wat waren de succesfactoren? Waardoor is het jou helaas niet gelukt? Welke factoren hebben een belangrijke rol gespeeld dat je niet is gelukt? Wat waren de grootste obstakels hierbij? Waar studeer jij buiten lesuren (thuis en of school)? Wat zijn de grootste afleidingen? Hoe tevreden ben jezelf over jouw gedrag? Welke rol speelt jouw actiontype een rol in jouw studiegedrag?

Studiegedrag buiten lesuren

Het is me wel gelukt om alles af te krijgen alleen pas vlak voor het klaar moest zijn

 

 

 

 

 

 

Succesfactoren

Dat ik toch denk van dat moet ik nog even snel doen

 

 

 

 

 

 

 

 

Negatieve factoren

Dat het allemaal last minute is

 

 

 

 

 

Mate van tevredenheid?

6

 

 

Rol van jouw actiontype op jouw studiegedrag

Dat ik het tactisch uitstel tot ik het echt moet doen

 

 

Studiegedrag op school

Het volgende onderdeel van studiegedrag is jouw gedrag tijdens de lessen en projecturen. De lessen vormen een belangrijk onderdeel van de studie. Probeer met behulp van de volgende vragen zelfinzichten te verkrijgen in jouw gedrag tijdens de lessen. Hoe gedraag je tijdens de lessen? Let je altijd op of vind je het moeilijk om jouw aandacht erbij te houden? Waardoor word je afgeleid of ben je minder geconcentreerd? Maak je aantekeningen? Waarom wel of waarom niet? Stel je vragen als je iets niet helemaal begrijpt? Vraag je naar voorbeelden om het beter te begrijpen? Waarom wel of waarom niet? Begin je direct met een opdracht of stel je uit? Waardoor komt het dat je het uitstelt? Wat doe je als een opdracht niet begrijpt? Wat ging goed? Hoe heb je daarvoor gezorgd? Wat ging minder goed? En waardoor kwam dat? Hoe tevreden ben jezelf over jouw gedrag? Welke rol speelt jouw actiontype een rol in gedrag tijdens de lessen?

Gedrag tijdens lesuren

Tijdens de les let ik vaak wel op maar maak geen aantekeningen omdat ik het vaak vergeet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Succesfactoren

-

 

 

 

 

Negatieve factoren

Meer aantekeningen moet maken

 

 

 

Mate van tevredenheid?

6

 

 

Rol van jouw actiontype op jouw studiegedrag

-

 

 

Voorbereiding op toetsen

Een ander belangrijk onderdeel van succesvol studeren is jouw voorbereiding op toetsen. Je hebt twee toetsen gehad van marketing en onderzoek. Je hebt daarnaast een video en een script ingeleverd voor project. Voor SPM10 heb jij je voorbereid op de vaardigheidstoets actiontype en temperamenten. Probeer met behulp van het beantwoorden van de volgende vragen zelfinzicht te verkrijgen in de wijze jouw wijze van voorbereiding. Wanneer ben je begonnen met leren? Hoe zag jouw planning eruit? Op welke wijze leer jij voor tentamens? Hoe heb jij gebruik gemaakt van de oefentoetsen, de opdrachten, jouw aantekeningen, kennisclips en literatuur? Wanneer ben je begonnen met opdracht voor project? Was je ruim van tevoren klaar of was het hard doorwerken tot de deadline? Waardoor komt het dat je het uitstelde? Hoe heb jij het beoordelingsformulier gebruikt bij het maken van de opdracht? Wat ging goed? Hoe heb je daarvoor gezorgd? Wat ging minder goed? En waardoor kwam dat? Hoe tevreden ben jezelf over jouw gedrag? Welke rol speelt jouw actiontype een rol in jouw voorbereiding?

 

Wijze van voorbereiding toetsing

Kennisclips gekeken en daarvan een samenvatting te maken

 

 

 

 

Succesfactoren

Ik was redelijk snel klaar

 

 

 

Negatieve factoren

Wist niet echt de diepgang en vee; betekenissen

 

 

 

Mate van tevredenheid?

8

 

 

Rol van jouw actiontype op jouw studiegedrag

-         

 

 

Intervisievraag

In blok 2 gaan we in projectgroepen intervisiegesprekken organiseren. Intervisie is een methode om van en met elkaar te leren in dit geval van elkaar studiegedrag. Het doel is komen tot diepere inzichten en mogelijke oplossingen, zodat jij jouw studiegedrag kan verbeteren. Het kan helpen jouw reflecterend en zelfsturend vermogen verder te ontwikkelen. Formuleer jouw belangrijkste intervisievraag, waarmee anderen jou kunnen helpen om jouw studiegedrag (zelfstandig) te kunnen verbeteren.  Bijvoorbeeld welk gedrag baal je het meeste van? Wat is de grootste afleiding? Waar heb je het meeste last van? Wat lukt jou niet?

Persoonlijke intervisievraag

-

 

 

Na de intervisie maak jij een concreet actieplan indien jouw intervisievraag aan de beurt is gekomen. Mocht er geen tijd tijdens de les zijn geweest, ga dan met jouw projectgroep de resterende intervisievragen behandelen.

Actieplan naar aanleiding van intervisie

-